
‘If you can’t write your idea on the back of my calling card, you don’t have a clear idea.’ ~David Belasco
ICQ (p2p chat megoldások általában), IRC, Twitter, Facebook, Foursquare: nagyjából ebben a sorrendben kattantam rá az internetes kommunikációra. S persze ott volt előtte a levél. A sok oldalas, apró betűvel írt levelek, amiben beszámoltunk egymásnak mindenről, amiről érdemes és még arról is, amiről nem.
Az email kultúrám a hagyományos levelezésből származik, ezért én is sokáig terjengős leveleket írtam. Legyen már bevezető, ne csapjunk csak úgy bele a lecsóba és persze valami normális elköszönés is. Ezzel addig nincs is baj, amíg a klasszikus leveleket váltod ki vele. Ha viszont munkára használom, akkor máris hosszú.
Köszönhetően az elsőként nevezett kommunikációs eszközöknek, piszok gyorsan rá lehet szokni arra, hogy az ember a lényegre térjen. Főleg a twitter segít sokat ebben, 140 karakter elég erős korlát. Rengeteg terjengős mondatot lehet úgy újrafogalmazni, hogy a lényeg érthetően benne legyen és beleférjen a 140 karakterbe is.
Ha pedig ehhez hozzászoktál, máris felmerül a kérdés: minek küldjek hosszú leveleket?
Még jobb kérdés, hogy miért kapok hosszú leveleket? (pl. mert a cégnél nincs chatszerver, 3rd partyt meg nem lehet használni)
Ha már megszakítasz munka közben, akkor ne dolgoztass már meg annyira, hogy ki kelljen mazsoláznom a mondandód! Fogalmazd meg az első 3-4 mondatban, és megvagyunk. Kivétel persze, ha van benne fél tucat source code copy paste részlet satöbbi. A kivétel erősíti a szabályt.
Miért rossz a hosszú levél?
- Mert sokáig tart elolvasni.
- Mert nem vagy tekintettel a másik idejére.
- Mert eltűnik a lényeg.
- Mert túl sok kérdést teszel fel egyszerre.
- Mert elképzelhető, hogy ignorálom.
A rövid levél szabályrendszere
Nincs semmi kőbe vésve, alkalmazd, ahogy akarod, vagy ne alkalmazd egyáltalán.
- 5 mondat vagy kevesebb. Five.sentenc.es.
- Térj a lényegre.
- Egy levél, egy kérdés.
- Szerkeszd.
- Linkelj.
Utóirat
A fenti érvek és ismérvek csak és kizárólag rám vonatkoznak. Ha úgy gondolod, hogy neked is szimpatikus, ez a fajta látásmód, akkor használd. Ha nem tetszik, ne használd.