
Münchenben és Bonnban hozzászoktam ahhoz, hogy ha el akarok menni A-ból B-be, akkor a városi közlekedési vállalat honlapján percre pontos információkat kapok arról, hogy milyen tömegközlekedési eszközöket (és mikor) kell igénybe vennem. Több éven át hiányzott egy ilyen weboldal az életemből – Budapesten.
Ezt a hiányt szüntette meg az Utvonalterv weboldal (amire csak most leltem rá). Ismerve a BKV menetrendjét, az itt közölt adatokat nem merem szentírásként kezelni (míg pl. Németországban – legtöbbször – elég 1-2 perccel korábban a megállóba érni), tervezési szempontból remek dolog az oldal.
Bizonyos helyismeret azért szükséges, a XI. Móricz Zsigmond körtér – VI. Zichy Jenő utca 37 (Café Aloé) útvonalon troli igénybevételét javasolja, ez elkerülhető, ha a villamossal az Oktogonig megyünk és 100 méterrel hosszabban sétálunk – és át se kell szállnunk. Alternatív útvonalak (mint amit fentebb említettem) kínálása plusz pontot érne a rendszer részére, ami már így is majdnem tökéletes.
Az Utvonalterv a hosszabb útra utazóknak sokkal hasznosabb, mint a német megoldások: míg ott a városi (környéki) járatokra tudnak információt adni, itt nem volt probléma egy konkrét budapesti címről egy konkrét balatoni címre utazni: a helyi tömegközlekedés és a MÁV mellett a sétával töltött időt is megkaptam.
Bár rettentő kényelmes ember módjára útvonaltervezésre az utóbbi időben szinte csak a Google Maps-et használtam, a TMC információk és a benzinkutak megjelenítése olyan plusz információt ad, ami miatt a jövőben – Magyarországon belül – az Utvonalterv-et fogom használni.
Tömegközlekedéssel ajánl alternatív útvonalakat az Útvonalterv is, bár én gyakran találom úgy, hogy nem elég jók az alternatívái, és gyakran van, hogy feleslegesen megsétáltatja az embert.
A pontosság meg nyilván nem a program sajátossága, hanem a BKV-é (vagy inkább magyar jellemvonás szemben a német pontossággal?), amin nincs az a program, vagy épp politikai/szakmai vezetés, ami képes lenne változtatni, ha a közvetlenül érintettek (járművezetők) nem tesznek érte.
@Fotóriporter: Te is szeretsz általánosítani. Egyrészt kérlek ne keverj ide politikát, ez nem politikai fórum.
Másrészt a járművezetőknek csak annyi van megadva, hogy mikor induljanak a végállomástól és mikor érkezzenek a másikra. Innentől kezdve ők nem közvetlenül érintettek valaminek a betartásában, ami nem létezik.
Ha már néztél BKV menetrendet, ott jól látszik, hogy szemben a német X megállóba „12:11”-kor érkező villamos (busz) menetrenddel szemben itt csak annyit írnak, hogy „6-10 percenként” érkezik „10-15” között a jármű.
Egyébként itt sem zöldebb a fű, nem kövérebbek a tehenek, és úgy általában nem jobb minden. A német pontosság éppoly mítosz, mint az, hogy minden magyar lop.