19 milliárd dollárt ad(na) a Facebook a WhatsApp-ért

Az éjszaka folyamán kiadott nyilatkozat szerint “minden idők legsikeresebb” chat programjáért 4+12+3 milliárd dollárt (4 milliárdot KP-ben, 12-öt részvényekben és további 3 milliárdnyi részvényt későbbi időpontban a WhatsApp alkalmazottaknak) fizet a Facebook – ezzel ez az egyik legnagyobb webes startup felvásárlást megvalósítva.

A száraz tényközlések mellett felmerül többekben a kérdés, hogy megéri-e a WhatsApp-ért ennyi pénzt kiadni.
Nos egyfelől nyilván, ha valaki képes ennyire mélyen a zsebébe nyúlni és pénzt adni érte 🙂 Komolyra fordítva a szót a következő generáció inkább WhatsApp-ot vagy hasonló chatprogramot használ kommunikációra, semmint a Facebook messengert. Ez pedig 450 milliónyi felhasználót jelent, akik vagy egyáltalán nem aktívak a Facebookon, vagy jóval kisebb mértékben aktívak, mint azok a (csökkenő számban jelen levő) felhasználók, akik számára elsődleges kommunikációs platformként használják az FB-t.

Figyelembe véve, hogy a WhatsApp-ban eddig nem voltak reklámok, kérdéses, hogy a Facebook hogyan akar majd ebből az alkalmazásból pénzt csinálni. Zuckerberg (jelenleg) tiszteletben tartja Jan Koum WhatsApp alapító azon döntését, hogy a programban ne legyen reklám. A WhatsApp-nak eddig prémium szolgáltatásból származott bevétele.

Valószínűsíthető az Instagram példájából kiindulva, hogy az első időszakban a FB nem fogja nagyon megpiszkálni a WhatsApp-ot. Remélhetőleg valamiféle titkosításon elkezdenek dolgozni, mivel ez a chatprogram még azok közé az egyre kisebb számban jelenlévő alkalmazások közé tartozik, ami titkosítatlanul plain text-ben küldi el az üzeneteket.

Egyelőre azonban még arra várunk, hogy az amerikai hivatal is rábólintson a dealre.