Az Apple-ről és a fanboyokról

Azt kérdezték tőlem, hogy miért nem szeretem az Apple termékeket?

Nos ez így ebben a formában nem igaz. Konkrétan az iPad-et nem szeretem, azt is azért, mert nem értem, hogy egy tabletpc-hez mért kell egy notebook, ha mindenem adott, hogy neten keresztül bejelentkezzek/regisztráljak az iTunes Shopba. Meg azt se értem, miért kell mindenáron kreditkártyával jelentkezni, ha én nem akarok pénzért letölteni bármit is…

Ettől eltekintve sok Apple termék kifejezetten tetszik, többször gondolkoztam én is azon, hogy veszek valamit. Végül is ők voltak az elsők, akik a számtech szürke-fekete világába színeket hoztak. Igaz, újabban csak az iPod-jaik színesek, de legalább a többi gyártónak megmutatták, hogy ezt is lehet. S lám, milyen szép Dell és Sony netbookok vannak azóta: a szivárvány minden színében.

Geeknek lenni se lenne menő, ha az Apple az ultra-design-os termékeivel nem definiálta volna újra a geekséget. Sikk (divatos, ha úgy tetszik), ha iPod-od, iPhone-od vagy netán egy Macbook Air-ed van.

Az Apple marketingje és Steve Jobs előadásmódja már régóta tananyag. Arról nem is beszélve, hogy az Apple (a Coca-Colához vagy a Nike-hez hasonlóan) nem terméket ad el, hanem életérzést, a közösségbe tartozást, a különlegesség érzetét.

A termékeik minősége is közismert (most nem az antenna gate-re utalok ezzel), hiszen az Apple válogatott hardware-t használ, abból is kevés fajtát. Nyilvánvalóan egyszerűbb egy darab telefonnal kompatibilisnek lenni és annak minden fizikai feature-ét kihasználni, mint több tucat (több száz) készülékre gyártani valamit. Nem csoda, hogy az iPhone grafikája jobb, mint egy tetszőleges Android készüléké.

Ha tehát azon érne valaki, hogy nem értékelem az Apple eredményeit, akkor tessék saját szavaimat fordítani enmagam ellen, mert bizony értékelem én azt.

Hogy miért nyilatkozok mégis sokszor negatívan? Mert sok Apple fanboy (girl) pont azt kritizálja (jellemzően) az Androidosokban, amit (általánosítva) ők is elkövetnek, elkövettek.

  1. Wyctim, aki remek designer, jó beszélgetőtárs sok esetben, sok egyetértő bólogatást kiváltó gondolat mellett ezt is írta az Okostelefonokról:

    Sörözések alkalmával tedd ki az asztalra, hogy minden ismerős lássa az új szerzeményed. Legjobb, ha a legközelebb ülővel beszélgetésbe bonyolódsz a legújabb androidos készülékekről. Fontos, hogyha iPhone-os van a közelben, szard le a beszólásait. Az övében nincs Flash!

    Tipikusan tyúk és tojás esete, amikor nem is olyan régen még az Apple fanboyok pakolták az asztalra szifonjukat és mutogatták, hogy ők mennyivel májerebbek, mint a WinME-s, Nokiás, Blackberrys netán butafonos többség. S ha netán valaki meg merte jegyezni, hogy ugyan miért lenne jó egy olyan teló, amiben se a SIM kártyát, se az akksit nem lehet cserélni, akkor nagyvonalúan leintették, hogy Steve ezt így találta ki, Steve az Isten, Steve nem tévedhet. Ugyan azóta lehet SIM-et cserélni, sőt kártyafüggetlen készüléket is lehet venni, de azért még mindig Steve az Isten, az Android és a Google* pedig Lucifer megtestesülése.

  2. Plastik Józsi szíve mindig is az Apple termékek felé húzott, számára külön öröm, ha valami először iPhone-ra jelenik meg és nem Androidra.
    Ilyenkor jutnak eszembe azok az esetek, amikor a szifon került megjelenésben hátrányba.

    • Emlékszik-e a kedves olvasó, hogy volt-e érintő képernyővel rendelkező telefon a szifon előtt?
      (Igen, volt, legalább egy: az LG Prada-t egy hónappal az iPhone előtt jelentették be.)
    • A napokban olvasom, hogy megjelent valami App végre iPhone-ra is, amit már hónapok óta használok Androidon.  Sajnos kidobtam, a GReaderben meg van elég fontosabb hír ahhoz, hogy ne találjam. Ha valaki tudja, súgja meg.
  3. Ugyancsak Plastik Józsi írt arról (linket nem találom, pedig tartogattam egy darabig), hogy milyen jó, ha drága az új Macbook, mert így szembesült azzal, hogy ugyan ki tudná fizetni, de minek ha jó a régi és különben is házra gyűjt. A végső gondolat is az volt, hogy ez is Steve érdeme.
  4. Handrás álmélkodott a tripla-gyors, dupla-memóriás, UMTS-es, Wifis Motorola Xoom árán, amikor az szinte alig volt drágább mint tavaly az UMTS-s, Wifis, legnagyobb iPad. Utóbbira volt pénze neki is, meg sokan másoknak, de azt elképzelni nem tudja, hogy ki adna a Xoom-ért egy iPad-nyi pénzt?
  5. Az Apple roppant szubjektívan bírálja el az AppStore-jukba bekerülő programokat, s bár többször keringtek fura történetek (az AppStore-ból erőszakosság miatt kirúgott képregénysorozat, amit a Pulitzer megítélése után megpróbáltak visszakönyörögni), az általános vélemény az, hogy ez így jó, mert legalább Steve őrködik a minőség felett. Az meg milyen szar, hogy az Androidra több piac is van és bárhonnan telepíthetsz mindenfélét…

Egyébként észrevettétek, hogy a fanboyok többsége a rossz hírekről nem nyilatkozik nagy hangon?

Disclaimer:

  1. a barátaim többségének van már legalább egy Apple terméke, néha kipakoljuk a telefonjainkat az asztalra és összehasonlítjuk, hogy mit tudnak. Mivel nem akarjuk meggyőzni a másikat arról, hogy a miénk a jobb, ezért inkább konstruktív beszélgetések adódnak (de jó lenne ez nekem is…) semmit farokméregetés.
  2. A fent leírt példákat Androidos fanboyban se szeretem. Nokiásban sem, bár szegényeknek most nincs nagyon mire büszkélkedniük. Sőt Windows-osban sem, ők a 90-es években voltak úgyis aktív(abb)ak. A Linuxos geekek mindig is külön táborba tartoztak, bár a mostani Apple vs. világ jó példa a 90-es évek Windows vs. Linux szócsatáira.

* Félreértések elkerülése végett nem tartom a Google-t se Istennek, se Lucifernek. Pont olyan mint az Apple, hiszen mindkét vállalat minél nagyobb piaci részesedésre és bevételre akar szert tenni. Még az eszközeik se nagyon különböznek.

8 Comments

  1. A tőlem belinkelt bejegyzés egy csúnya görbetükör márkától függetlenül. A leírt dolgok minden oldalon megtalálhatók.

    Alapvetően a fanboy magában nem egészéges. Az a fajta, aki csőlátással beszél rá mindenkit, fikáz minden szembejövő terméket a konkurenciától, csupán azért, mert beléli magát a saját kis világába. Mindenhol vannak hibák. Ott megy vissza az egész óvodába, hogy folyamatosan ezekkel dobáljuk egymást, pedig különbözőek az igények. Neked nem jött be az iPad. Pont. Megy tovább az élet.

    Egyébként iTunesba tudsz kártya nélkül regelni. 🙂

  2. Wyctim: mint említettem (“sok egyetértő bólogatást kiváltó gondolat mellett”), csak azt az egy bejegyzésed kritizálom 🙂
    Az iTunes reg talán pont a Te segítségeddel sikerült, nem volt egyszerű, amúgy is fura, hogy mért csak USA Store-ban lehet kártya nélkül regelni…

  3. @Rivera: köszi a tippet. A tapasztalatok (a videó készítésekor) az alábbiak voltak: “No card” csak US Store-ban van. Ha más országbeli store-ból (konkrétan német) US Store-ba váltasz, akkor a “No card” opció választása után a “kreditkártya nem validálható” hibaüzenetet kapod. Ha windowson nőttél fel mint én, akkor tudod, hogy időnként újra kell indítani a dolgokat, nos itt is segített. Persze lehet, hogy a guglival keresett oldal nem volt teljesen uptodate, és már német store-ból is elérhető.

    A józan paraszti ésszel német Store-ból választott “register account” menü alatt azonban nem volt ilyen lehetőség.

  4. Nekem az eddigi legszebb beszólás, amit fanbolytól kaptam SZAKMAI vitában az volt, hogy “most látom csak, hogy te szakmabeli vagy, szóval csak a mundér becsületét véded, így a véleményed is a helyén kezelem”.

Comments are closed.